اخبار تازهدیجتال مارکتینگ

روش های پیدا کردن مخاطب هدف با استفاده از تاکتیک ها و ابزارهای کاربردی

روش های پیدا کردن مخاطب هدف با استفاده از تاکتیک ها و ابزارهای کاربردی

 

روش های پیدا کردن مخاطب هدف ، گام نخست برای موفقیت در عرصه بازاریابی محتوا است.
برای آشنایی با این روش ها در وهله اول باید با تعریف مخاطب هدف آشنا شوید
که در مطلب قبلی به تفصیل در مورد آن توضیح داده شده است .

مطالب پیشنهادی : مخاطب هدف کیست و چه دلایلی برای شناخت آن وجود دارد؟
شما می توانید حتی قبل از شروع به توسعه محصول، آغاز به یافتن و درک مخاطبان هدف خود نمایید.
در ادامه با برخی از تاکتیک ها و ابزارهای قابل استفاده برای پیدا کردن مخاطب هدف آشنا می شویم:

روش های پیدا کردن مخاطب هدف چیست؟

1. ایجاد پرسونا یا شخصیت سازی برای خوانندگان محتوا

این کار را در یک جلسه برنامه ریزی اولیه ، با تعداد کمی از شخصیت های کاربری از نوع Lean UX شروع کنید که مختص راهنمایی و کمک برای حل مشکلات کاربران طراحی شده است. انجام این کار به شکل تیمی می تواند در فرایند شما تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

شخصیت سازی

شخصیت سازی یا (Persona)، در پی ثبت انگیزه ها و کنجکاوی های واقعی هستند که باعث توانمندسازی خوانندگان محتوای شما می شوند. با مشخص کردن آنها ، قادر خواهید بود در زمان نیاز ، مخاطبین هدف خود را به راحتی پیدا کنید.

شخصیت سازی مخاطب، نخستین گام برای در نظر گرفتن مخاطب در زمان نوشتن محتواست. زمانی که شما یک شخص حقیقی را در نظر آورده و تجسم کنید، بهتر می توانید محتوای مناسب او را بنویسید.زمانی که شما این مدل از فرایند نوشتاری را در محتوای خود رعایت می کنید، خواننده به این احساس می رسد که شما دارید مستقیما با او سخن می گویید.

شخصیت سازی مخاطب مناسب، چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا را تحت پوشش خود قرار می دهد. قرار دادن جزئیات خاص برای هر یک از بعدها ضروری می نماید. در صورت فراهم بودن امکان، مواردی مثل جنسیت، علایق شخصی، زندگی خانوادگی، عنوان شغلی، موقعیت مکانی، درآمد، نیازمندی ها، نقاط ضعف و چالش ها هم می تواند شامل شخصیت سازی شود.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

2. انجام نظر سنجی های منظم از کاربران

یکی از روش های پیدا کردن مخاطب هدف استفاده از تکنیک نظر سنجی است. از تمام افرادی که اقدام به ایجاد حساب کاربری در سایت شما می کنند، درخواست کنید در نظر سنجی شما شرکت نمایند. نظر سنجی می تواند یک ابزار خوب برای کمک کردن به شما به منظور کاستن از آشفتگی کاربرانتان باشد که دائما در فکر آن هستند. با این کار می توانید آن بازخورد را تبدیل به درکی عمیق تر از مخاطبان هدفتان کنید.

 اجرای نظرسنجی مخاطب سالانه

Michael Hyatt، وبلاگ نویس، همه ساله یک نظر سنجی برای خوانندگان خود برگزار می کند و از آنها در مورد آنچه که علاقه مند به انتشار آنها در وبلاگ هستند سوال می کند. زمانی که نتایج نظر سنجی بررسی و جمع آوری شد، مایکل بینش خود را با خوانندگانش به اشتراک می گذارد. نظرسنجی روشی بسیار موثر به منظور درک مخاطب هدف تان خواهد بود.

یک نظر سنجی زمانی خوب خواهد بود که به شکل مناسبی، دیدگاه و بازخورد کسب نمایید.
در ادامه نکاتی برای مفید واقع شدن نظرسنجی خواهیم آورد:

نکاتی برای به دست آوردن یک نظر سنجی خوب

آگاه بودن نسبت به چیزی که قرار است از هر سوال بیرون بیاید.
کوتاه کردن سوالات، برای آسان شدن جواب دهی به آنها.
به فکر جایزه ای برای شرکت افراد در نظر سنجی باشید و با این کار میزان شرکت کنندگان در نظرسنجی را افزایش دهید. با اینکه برخی افراد صرفا برای گرفتن جایزه در نظرسنجی شرکت می کنند.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

3. از تجزیه تحلیل های گوگل استفاده کنید.

اطلاعات و داده های زیادی در مورد مخاطب هدف شما در تجزیه تحلیل های گوگل وجود دارد. تنها باید راههای پیدا کردن آن را بلد باشید.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

4. پیدا کردن مخاطب هدف در فیسبوک توسط فیسبوک اینسایتس (Facebook Insights)

فیسبوک، مجموعه قدرتمندی از آمار و اطلاعات هر کدام از مالکان صفحه های خود را پیدا کرده و به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد که تا هر زمان خواستید از آنها استفاده نمایید. شما می توانید با استفاده از این روش و قابلیت فیسبوک سریعا کاربران فعال خود را مشخص کرده و موضوعات مشترک میان آنها را تعیین نمایید.

به صفحه فیسبوک رفته و روی تب Insights کلیک کنید و گزینه People را انتخاب نموده و تمام چیزهایی را که نیاز دارید مشاهده کنید.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

5. پیدا کردن مخاطب هدف در توئیتر بوسیله اتصال به داشبورد فالوورهای توئیتر

در توئیتر نیز داشبوردی برای فالوورها ارائه شده که در صورت ثبت نام در یک حساب تبلیغاتی (Account Twitter Ads) امکان دسترسی به آن را خواهید داشت. با استفاده از این داشبورد می توانید به علاقه مندی فالوورهای خود پی ببرید. بخصوص در فهرست کردن موضوعات متداول و حساب های دیگر توئیتر که شما در آن ها دارای فالوورهای مشترکی هستید.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

6. تحت نظارت داشتن فعالیت اجتماعی خود

خوانندگان محتوای شما، بیش از همه در کدام شبکه های اجتماعی مطالب شما را اشتراک گذاری می کنند؟

این گونه ریزه کاری های اطلاعاتی، در واقع قادر است چیزهای زیادی در مورد آنچه که مخاطب شما علاقه مند است به شما بگوید. با بررسی های انجام شده این نتیجه بدست آمده که لحن و عناوین پوشش داده شده در هر شبکه به شدت نسبت به هم متغیر بوده است. این تذکرات ساده، می تواند نشانه هایی را در مورد اینکه برای چه کسانی تولید محتوا می کنید به شما ارائه داده و کمک کند تا مخاطب هدف خود را بهتر بشناسید.

با استفاده از این فرایند می توانید در مورد اینکه چه کسی دارای تعامل با محتوای شماست اطلاعات کسب کرده و از نتایج به دست آمده یاداداشت برداری کنید. از بیوی مخاطبان غافل نشوید بیوی آنها میتواند به شما در فهم این موضوع که در حال نزدیک شدن و تعامل با چه کسی هستید، کمک کند.

7. بهترین و بدترین محتوای خود را زیر نظر بگیرید

با نگاهی به برنامه Google Analytics ، می توانید به راحتی بهترین و بدترین پست ها برای هر هفته یا هر ماه را مشاهده نمایید. یک گزارش ترافیکی در پایان ماه جمع آوری کنید که صرفا این کار را انجام بدهد.همچنین از هر دو قسمت کل اشتراک گذاری ها و آمار بازدید از صفحه، به عنوان روشی برای تعیین میزان محبوبیت کلی وبلاگ استفاده نمایید. می توانید با استفاده از  مقایسه محتوای خوب و محتوایی که عملکرد بدی داشته، به کسب بینش بهتری نسبت به آن چیزی که خوانندگان واقعا خواهان شنیدن در مورد آن هستند، برسید.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

8. به وسیله ایمیل های خودکار، بازخورد مخاطب را بالا ببرید

وقتی که کاربران مشترک تبدیل به یکی از فهرست های ارسال ایمیل شما می گردند، به صورت اتوماتیک به صف ایمیل اضافه می شوند. حدود یک ماه بعد از اینکه در وبلاگ ثبت نام کردند، ایمیلی به طور خودکار برای آنها فرستاده می شود تا بفهمید که از محتوای شما لذت برده اند یا خیر. هدف از ایجاد این ایمیل درخواست جواب است و اگر کاربر چیزی برای اشتراک گذاری ارائه کند، به ایجاد یک تعامل معنی دار منتهی می شود. هم چنین از تاکتیک فوق غالبا برای کاربران نرم افزار خود استفاده می نماییم. از این طریق می توانید با درگیر کردن مخاطبان خود یک رابطه و کانال باز به منظور ایجاد تعامل و بازخورد بوجود آورید.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

9. با فالوورهای شبکه های اجتماعی خود وارد تعامل شوید

فعال باشید و به هر نظر و پیامی که از سوی کاربرانتان دریافت می کنید پاسخ بدهید.
هر تعاملی با مخاطبان می تواند فرصتی برای یادگیری بیشتر خصوصیات آنها باشد.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

10. آنالیز فالوورهای رقبا

از برنامه Follwerwork، آنالیزگر توئیتر که توسط Moz.com ارائه شده استفاده کنید.

با استفاده از این آنالیزگر انجام کارهای زیر برای شما آسانتر می شود:

پیدا کردن بایوس توئیتر براساس کلمات کلیدی.
مقایسه میزان فالوورهایتان با حداکثر دو تا از رقیبانتان.
آنالیز افرادی که بوسیله هر اکانتی فالوشده و یا آنها را فالو کرده است.
امکان ردیابی فالوورها در هر پروفایل توئیتر.
تعیین متریک سطح یک اکانت، نحوه چیدمان فالوورها
در هر پروفایل ارائه شده براساس تعداد توئیت ها،
مدت زمان لایو پروفایل، فالوورها و محبوبیت و مقبولیت اجتماعی.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

11. اطلاعات مشتریان خود را آنالیز کنید

دلیل اینکه مخاطبان محتوای فعلی شما (فالوورهای شبکه اجتماعی، خوانندگان وبلاگ، مشترکین ایمیل و …)خریدار محصول یا خدمت شما نیستند، می تواند به خاطر تولید محتوایی باشد که مخاطبان اشتباه را جذب کرده است. علت دیگر آن میتواند این باشد که محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما به نسبت محتوای فعلی شما، برای گروههای بیشتری از مردم مورد هدف قرار گرفته شده است.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

12. استفاده از ابزارهای گوش دادن به رسانه های ارتباطی جمعی (Social Listening)

گوش دادن به رسانه های جمعی، به منظور درک آنچه که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی درباره آن صحبت می کنند، امری ضروری است.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

نتیجه

اکنون با توجه به مطالبی که بیان شد باید از این دانسته ها برای تولید محتوای مناسب
و ارتباط گرفتن با مخاطب هدف خود استفاده نماییم.

مزایای شناخت پرسونای مخاطبان هدف

1) پی بردن به اطلاعاتی مانند اینکه مخاطبین هدف شما در کدام یک از شبکه های اجتماعی عضو هستند، چگونه اقدام به گردآوری اطلاعات خود می کنند، چه اندازه مطالعه دارند و سطح ارتباطات آنها به چه شکل است، به شما کمک می کند تا بهترین کانال های اشتراک گذاری محتوا را انتخاب کنید و اقدام به تولید محتوا نمایید که همین خود عاملی برای بهتر دیده شدن و کسب مشتریان بیشتر است.

2) شناخت مخاطب هدف در بازاریابی ، می تواند به عنوان یک راهنمای خوب به منظور بهبود محصولات یا خدمات کسب و کار شما عمل کند. زیرا به شما این امکان را می دهد که بتوانید محصول یا خدمت خود را مبتنی بر نیازها و علایق مشتریان خود بهبود یا تغیر دهید. این تغییرات می توانند در استراتژی های اتخاذ شده در دیجیتال مارکتینگ همانند تولید محتوا و تبلیغات آنلاین، و یا در استراتژی های کلی بازاریابی مثل نحوه طراحی و تولید محصول ، کانال های توزیع، سیاست های قیمت گذاری، ارائه خدمات پس از فروش و غیره، موثر واقع شوند.

3) بدین ترتیب با بهبود مستمر محصولات و خدمات ارائه شده توسط برند شما که متناسب با نیازمندیها و علایق مخاطبانتان است زمینه موجبات رضایتمندی بیش تر و وفاداری مشتریانتان را فراهم خواهد آورد.

4) شناسایی مخاطب هدف، باعث ایجاد تعامل بیشتر و درک بهتر شما از منظر مشتری خواهد شد و به این موضوع تاکید می کند که مشتریان شما در واقع انسان هایی هستند با احساسات، علایق و نیازهای مختلف.

5) رسیدن به شناخت کامل از مخاطب هدف، به مثابه یک سرمایه گذاری ارزشمند و بلند مدت و ابزاری برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار شما خواهد بود.

مطالب مرتبط

جذب فالوور اینستاگرام چه تاثیری در روند کسب وکار شما دارد؟
اجزای تشکیل دهنده پروفایل اینستاگرام و عملکرد هر کدام
بیو اینستاگرام ،نقش آن در جذب فالوور و اهدافی که در پیج های تجاری دنبال میکند
چگونه عکس یا فیلمی که در آن تگ شده اید را به صفحه ی پروفایل اضافه کنید؟
حساب اینستاگرام خود را با این روش به صورت خصوصی تنظیم کنید
نکاتی که باید درمورد استفاده از هشتگ در اینستاگرام بدانیم
کامنت هایی که در زیر پست هایمان گذاشته میشود را چگونه فیلتر کنیم؟
فالو نشدن پیج ها در اینستاگرام چه دلایلی میتواند داشته باشد؟

خوشحال میشویم در زیر این پست نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید .

ماینروب

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن