بهینهسازی وبسایت و سئو در رتبه بندی گوگل یکی از اصلیترین روشهای بازاریابی
دیجیتال است که کسبوکارهای بسیاری برای افزایش فروش، ترافیک و مشتری به سراغ آن میروند.
شاید برای خیلیها که با سئو آشنایی ندارند، این سؤال مهم در ذهنشان شکل بگیرد
که سئو سایت چقدر زمان میبرد تا به نتیجه برسد؟ آنها مدام به دنبال راهی
هستند تا به این سؤال مهم پاسخ دهند.
در این مقاله، قصد دارم درباره این موضوع صحبت کنم که مقدار زمان لازم برای به نتیجه
رسیدن سئو در رتبه بندی گوگل چقدر است؟
اما قبل از آن میخواهم یک مقایسهای بیناستراتژی سئو در گذشته و امروز داشته باشم.
بسیاری از افرادی که تازه به عرصه دیجیتال مارکتینگ وارد می شوند تصور می کنند
که سئو باید هدف نهایی آنها باشد، ولی باید در نظر بگیرید که این تصور کاملا اشتباه است.
زمانی که سایت شما به خوبی و درستی سئو شده باشد،
یعنی موتور جستجوی گوگل آن را به عنوان یک سایت بهینه سازی شده و مناسب برای کاربران خود می شناسد.
اینکه روند سئو سایت چقدر زمان میبرد، به این بستگی دارد که هدف شما چیست،
محیط جغرافیایی که برای کسب و کار خود در نظر دارید کجاست،
چه بودجه ای برای توسعه کسب و کار اینترنتی خود در نظر گرفته اید،
رقیبان شما در چه وضعیتی قرار دارند و… که بسته به این موارد روند سئو سایت شما
می تواند به طول انجامد. البته در نظر داشته باشید که این موارد، مواردی هستند که
شما با آنها سروکار دارید، بخش دیگری از مسائلی که میتواند مدت زمان سئو سایت
شما را تحت تاثیر قرار دهد، فاکتورهای فنی مربوط به دامنه سایت شما است،
که عبارتند از : پنالتی بودن یا نبودن دامنه، اعتبار سایت، سن دامنه و… است.
تا اینجا فهمیدیم که روند سئو سایت و بهبود جایگاه کلمات در صفحه نتایج گوگل باید
به صورت اصولی و در مدت زمانی مشخص انجام شود.
اما ممکن است جایی به شما گفته شود که روند سئو می تواند بسیار سریع و راحت باشد،
در چنین شرایطی از شخص یا شرکتی که ادعای سئوی سریع را دارد دور شوید چون آنها با
استفاده از روش های کلاه سیاه برای مدتی نتایج موقتی را به شما نمایش میدهند و
بعد گوگل شما را به دلیل استفاده از روش های غیر اصولی جریمه خواهد کرد.
در این صورت به مشکلات زیادی برمیخورید، چرا که بعد از جریمه شدن سایت توسط گوگل
روند سئو به زمان بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت تا بتوانید اعتماد گوگل را مجدد بدست
آورید. بهینه سازی مناسب و کاربردی سایت باید به صورتی انجام شود که شما بتوانید
در طولانی مدت نتایج به دست آمده را حفظ کنید.
متخصصان ما در ماینر وب فاکتورهای تاثیرگذار روی مدت زمان سئو را در ادامه به شما
معرفی خواهند کرد و توضیح کوتاهی در مورد هر کدام ارائه میدهند،
مطالعه این موارد می تواند برای شما بسیار مفید باشد.
اگر چه مت کاتز، مهندس گوگل، می گوید دامنه Domain با پروسه رتبه بندی رابطه کمی
دارد، اما مطالعات موردی بسیاری وجود دارد که حاکی از آن است که دامنه های قدیمی
تر از سئو زودتر بهره می برند.
کاتز می گوید: “تفاوت بین یک دامنه که شش ماه یا یک ساله است، واقعا زیاد نیست.
با حداقل چند ماه حضور آنلاین، باید انتظار داشته باشید که بتوانید در نتایج جستجو نشان داده شوید.”
با این حال، وب سایت ها و دامنه های جدید با وجود تعداد پیوندهایشان معمولا بیشتر
از وب سایت ها قدیمی طول می کشد تا به نتیجه برسند؛
که این نشان می دهد که سایت های قدیمی مورد اعتماد و اعتبار بیشتری هستند.
وب سایت های قدیمی دارای پورتفولیو Backlink بیشتری هستند،
به همین دلیل است که زمان زیادی لازم است تا بتوان در مقابل این حریفان قدر رتبه ایی
کسب کرد. بسیاری سعی می کنند یک راه حل سریع برای این مشکل با استفاده از لینک
های پرداخت شده پیدا کنند که نتیجه های سریع را ارائه می دهند،
اما اکنون این کار به عنوان فریب دهنده ی جستجوگرها محسوب می شود.
راه درست برای ایجاد یک پروفایل Backlink، زمان و کار زیادی را قبل از دیدن نتایج، نیاز دارد.
علاوه بر این، زمانی سایت شما معتبر است که، دامنه شما قدیمی تر،
پیوند های شما در طول سال بیشترتر و بیشتر شود. پس به زمان نیاز است.
مسئله دیگری که در تلاش برای دستیابی به یک رتبه بندی بهتر، مهم به نظر می رسد،
آسیب هایی است که قبلا انجام شده است، مانند خطاهای SEO، هاست های غیرقابل
اعتماد و مجازات های Google. با توجه به تعداد خطاهای 404، لینک های خراب،
تغییر مسیر های 301، بهینه سازی نامنظم، شما ممکن است نتایج را در حدود دو هفته
پس از حل تمام این عوامل مشاهده کنید.
با این حال، آگاه باشید که گوگل تمام تغییرات را یکباره نشان نمی دهد،
بنابراین ممکن است در بعضی از جنبه ها بهبود به سرعت افزایش یابد، اما نه در همه زمینه ها.
“هنگامی که شما در سایت خود تغییراتی را انجام می دهید، در معرض Google crawlers
برای کشف این تغییرات، و ایجاد تغییرات در فهرست جستجوی کلی قرار می گیرید.
و گاهی اوقات، چند دفعه Crawl لازم است تا تغییرات شما در نتایج جستجوی گوگل نمایان
شود، به ویژه برای صفحات حذف شده.”
مسئله رایج دیگر برای حل و فصل، رفع مشکلات Crawlers و Robots.txt است.
این همچنین شامل نقشه سایت، .htaccess، فایل های Web.config و سایر اجزای معماری
وب سایت و ساختار پیوند آن می شود.
اغلب اوقات پس از حل مسائل، تاثیر نتایج را نسبتا سریع خواهید دید، اما نه همیشه.
به عنوان مثال، اگر شما چند لینک را در یک نقشه سایت به روز کنید، ممکن است نتایج در
عرض یک هفته ببینید؛ با این حال، اگر پیوندهای متعددی را به روز کنید،
ممکن است چند هفته طول بکشد. همچنین، سایت های قدیمی تر تمایل به بروز رسانی
سریعتر دارند، به ویژه هنگامی که لینک های ورودی بیشتری نسبت به سایت های جدیدتر با لینک های کمتر دارند.
برای ترافیک و رتبه بندی وب سایت شما فاکتور های دیگری شامل طراحی سایت شما،
سیستم مدیریت محتوا CMS و ساختار URL اهمیت دارند.
که همه آنها نکات نگران کننده ایی هستند زیرا می توانند رتبه بندی صفحات شما را پایین بکشند.
شما می بایست مطمئن شوید که معماری سایت شما و ساختار URL بهینه سازی مناسب
برای رتبه بندی بالا را پشتیبانی می کند.
این همچنین شامل انتخاب CMS مناسب که با موتور جستجوگر سازگار است و
قابلیت های SEO ی را بیشتری را ارائه می دهد نیز می شود.
انتخاب طراحی Respons iveمناسب برای بهینه سازی تلفن همراه بسیار مهم است،
زیرا بیش از نیمی از جستجوهای اینترنتی با دستگاه های تلفن همراه انجام می شود؛
بنابراین، شما باید اطمینان حاصل کنید که نیازهای بهینه سازی موبایل و دسکتاپ برآورده شده است.
علاوه بر این، بیش از 90 درصد از کاربران اینترنت می گویند از صفحه نمایش دستگاه های متعدد استفاده می کنند.
با داشتن یک طراحی Responsive، بدون توجه به اندازه صفحه نمایش شما اطمینان حاصل
می کنید که وب سایت شما به درستی روی تمام دستگاه ها کار می کند.
طراحی Responsive برای سئو بسیار مناسب است زیرا به شما اجازه می دهد که فواید
SEO را که قبلا در صفحات دسکتاپ توسعه داده اید، برای ارتقاء رتبه بندی در تلفن همراه
نیز استفاده کنید.
شما همچنین باید در سایر حوزه ها که نیازمند تغییر هستند مانند فایل های
بزرگ CSS و جاوا اسکریپت که با فایل های خارجی مرتبط هستند، تمرکز کنید.
با این حال، هنگامی که همه این مسائل حل و فصل می شوند و سایت شما از لحاظ
ساختاری صحیح است، متوجه خواهید شد که رشد رتبه بندی به آرامی اما ثابت است.
اغلب، تحلیل رقبا دست کم گرفته می شود. شما می توانید با تجزیه و تحلیل رقبای خود
چیزهای زیادی یاد بگیرید، به خصوص اگر آنها در نتایج جستجو تسلط دارند.
شما نمیتوانید اسرار آنها را سرقت کنید، بلکه ابزارهای ارزشمندی را یاد بگیرید که بتوانند به
استراتژی سئوی شما کمک کنند تا رتبه بندی شما را سریع تر بالا ببرند.
مانند کلمات کلیدی، شناسایی الگوها و اجرای شیوه های جدید که باید آن ها را امتحان کنید.
تجزیه و تحلیل رقبای خود نیز به شما کمک خواهد کرد که کلمات کلیدی بهتر،
مرتبط با صنعت خود را هدف قرار دهید. این روند طول می کشد و می تواند
نقش موثری در SEO داشته باشد.
طبق Kapost، افرادی که یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند نسبتا با افزایش 8 درصدی در
ترافیک وب سایت مواجه می شود.
در بیشتر موارد، ما شاهد افزایش بسیار بیشتری در ترافیک هستیم.
همه ما می دانیم که تولید محتوای با کیفیت و مرتبط بر نتایج جستجوگرها پادشاهی می کند.
بنابراین، شما باید زمان زیادی را صرف ایجاد یک استراتژی محتوا و اجرای آن به طور موثر داشته باشید.
اگر وب سایت شما حاوی مطالب مرتبط و با کیفیت نمی باشد، شما در مقابل خود
یک مانع دارید یعنی باید محتوای وب سایت خود را اصلاح کنید.
سپس، در ایجاد محتوای اضافی برای استراتژی خود تمرکز کنید.
با این کار شما هیچ گاه نتیجه فوری نمی گیرید، بلکه چند ماه طول می کشد تا نتایج کامل
را مشاهده کنید، اما زمانی که نتایج به دست می آید، آنها بلند مدت خواهند بود.
اگر انتظار دارید که نتایج کمی سریعتر مشاهده شود، بهینه سازی On-page را بررسی کنید.
با ایجاد تنظیمات متا، تگ ها، سرصفحه، متن لینک ها، عناوین، شرح، و تگ های ALT،
شما اغلب نتایج را در عرض چند روز خواهید دید.
این موارد اولین چیزی هایی هستند که به سئو اطلاق می شود.
این کار را سریع انجام دهید، و این می تواند زمان نتیجه گیری شما از سئو را کاهش دهد.
مشاهده ی نتایج بهینه سازی Off-Page به زمان بیشتری نیاز دارد.
شما نیاز دارید تا پیوند هایی با سایت ها قدرتمند ایجاد کنید.
بنابراین، به شما کمک می کند که پورتفولیو پیوند خود را با تشویق سایر وب سایت ها به پیوند متقابل ایجاد کنید.
توجه کردن به کامنت وبلاگ، دایرکتوری های با کیفیت و وبلاگ نویسی مهمانان،
و به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی برای بهبود بهینه سازی خارج صفحه کمک می کند.
فقط مطمئن شوید که شما به عنوان اسپم شناخته نشده و یا از سوی موتورهای جستجو مجازات نشوید.
ساخت لینک یک چالش بسیار وقت گیر است که می تواند کمی پیچیده شود.
با این حال، این یک جزء ضروری برای الگوریتم های گوگل است.
زمانی که ساختمان لینک ایجاد می کنید، از تاکتیک کلاه سیاه استفاده نکنید، زیرا جریمه گوگل یک اشتباه پرهزینه برای جبران است.
بهترین راه پیوند ساختن این است که به طور منظم محتوای با کیفیت و جذاب را توسعه دهید.
برای برداشت حداکثری از وقت و تلاش خود، روشهای دیگری را برای بهره بردن از محتوا دنبال کنید،
که به شما فرصت بیشتری برای تمرکز بر روی زمینه های دیگر داده و موفقیت های SEO شما را بیشتر می کند.
در قدیم، استراتژی سئو به این صورت بود که از تککلمههایی مانند «رستوران» به عنوان کلمههای کلیدی استفاده و روی آنها کار میکردند.
در این روش، ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی توسط متخصصان سئو انتخاب میشد که در واقع کلمههای کلیدی طلایی آنها به شمار میآمدند و بیشترین حجم ترافیک را برای وبسایت به همراه داشتند.
وقتی فردی بهعنوان کارفرما سراغ شما میآید و از شما میخواهد در کلمههای کلیدی
خاصی در رتبه اول گوگل قرار گیرد، بدانید که هنوز در الگو و استراتژی سالها قبل گیر کرده است.
این استراتژی که بر پایه کلمههای کلیدی «تککلمهای» است،
استراتژی منسوخ و اشتباهی است و خیلی کم پیش میآید که از یک تککلمه و یا حتی
گروهی از کلمههای کلیدی تککلمهای مرتبط با کسب و کارتان ترافیک زیادی به سمت
وبسایت خود روانه کنید – یا بهتر است بگویم که آن چیزی که از کلمههای کلیدی طولانی یا
دم دراز (Long Tail) به دست میآورید، به هیچ عنوان قابل مقایسه با این استراتژی قدیمی سئو نیست.
این است که اگر دوست دارید روی یه سری کلمههای کلیدی محدود تمرکز کنید و سراغ امتحان کردن سئو امروزی نروید، باید بدانید افرادی زیادی را که در جستجوها به دنبال شما هستند، از دست خواهید داد.
امروزه کاربران با استفاده از دستیارهای صوتی و گفتار محاورهای جستجوی خود را انجام میدهند.
کاربران به جای اینکه در جستجوهای خود از یک یا دو کلمه استفاده کنند، سراغ جملههای بلندتر و طولانیتر میروند و حتی با نوشتن سؤال به خواسته خود میرسند.
تکنولوژی امروز با تکنولوژی که سالها قبل استفاده میشد، بسیار فرق کرده است. کاربران به جای تایپ کردن، سراغ دستیارهای صوتی میروند و از این ابزارها برای پیدا کردن جواب سؤالهای خود استفاده میکنند. حتی افرادی هستند که در جستجوهای خود تمام جزئیات را تایپ میکنند تا خیلی سریعتر به جواب خود برسند.
کلمههای کلیدی طولانی به دلیل اینکه شامل جزئیات بیشتری نسبت به کلمههای کوتاهتر هستند، ترافیک و نرخ تبدیل و فروش بیشتری برای سایت شما دارند. به عنوان مثال، شخصی که کلمه «خرید آیفون ۱۱» را جستجو میکند، دقیقاً میداند که چه چیزی میخواهد و از این جستجو چه قصدی دارد، نسبت به کسی که فقط کلمه موبایل را جستجو میکند.
بنابراین برای اینکه در نتایج جستجو بهترین رتبه را داشته باشید؛ در واقع بهترین رتبهای که برای شما سودآور است، سراغ عباراتی بروید که کاربر هنگام جستجو از آنها استفاده میکند. لازم به ذکر است این روشها روزبهروز در حال رشد و تغییر نیز هستند.
با توجه به تفاوت استراتژی سئو در قدیم و جدید، سؤالی که باید در مورد سئو بپرسید تا بدانید چه زمانی میتوانید نتایج سئو را ببینید، این است که: “چه مدت طول میکشد که سئو نتیجه بدهد و روند آن منجر به فروش و تبدیل شود؟”
دیگر زمان آن رسیده که به این سؤال پاسخ دهیم. باید بگوییم که تعیین زمان سئو سایت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و متناسب با نوع سایت متفاوت خواهد بود. هنوز به پاسخ سؤال خود نرسیدهاید!
حتماً میپرسید که سئو به چه مواردی بستگی دارد؟
قطعاً نقطه شروع هیچ دو وبسایتی حتی اگر در یک صنعت قرار داشته باشند و رقبایی یکسان داشته باشند، یکسان نیست. اما با این حال در ادامه، روند اجرای سئو در ماههای اول را برای شما عنوان خواهم کرد که میتواند برای اکثر وبسایتها یکسان باشد:
اگر بررسی وبسایت و تجزیه و تحلیل آن از نظر فنی را سریع انجام دهید، میتوانید مشکلات فنی آن را خیلی سریع برطرف کنید. برای برخی از وبسایتهای بزرگ، ممکن است روند بررسی و تجزیه تحلیل یه ماه طول بکشد.
از این مرحله به بعد، فعالیتهای شما در فرآیند سئو بر روی تولید و انتشار محتوا متمرکز میشود،
یا حتی میتوانید سراغ تکنیکهایی در سئو بروید که کاملاً جدید و خلاقانه باشند که البته بهروز بودن در سئو و مطالعه بسیار در حوزه سئو را میطلبد.
اجرای این روشهای خلاقانه و نو بسته به نوع فعالیت وبسایت میتواند متفاوت باشد.
با توجه به موارد بالا، بسیاری از متخصصان سئو، زمان سئو را بین ۴ تا ۶ ماه اعلام میکنند.
این زمان تقریباً زمان درستی است. اما باز هم میگویم که سئو در بلندمدت (حداقل ۱۲ ماه) بهترین نتیجه را میدهد و همچنین از سایتی به سایت دیگر با توجه به قدرت دامنه و طول عمر آن متفاوت است.
بنابراین سئو را به عنوان یک فرآیند طولانیمدت در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
میزان بودجه و زمانی که برخی از کسبوکارها برای سئو در نظر میگیرند، بسیار کم است.
موفقیت در سئو، حتی با میزان بودجه بالا در زمان کم یعنی ۳ ماه، امکانپذیر نیست.
کسبوکارهای بسیاری هستند که سئو را بهدرستی شروع میکنند، اما پس از ۲ تا ۳ ماه از
کار دست میکشند و اعلام میکنند که نتیجه دلخواه را مطابق با زمان و بودجهای که
گذاشتند، به دست نیاوردند. این طرز فکر نشان میدهد که آنها توقع غیرواقعی و واهی از سئو دارند.
اگر نمیتوانید برای مدت زمان ۶ تا ۱۲ ماه برای سئو هزینه کنید،
بهتر است به سراغ سرمایهگذاری در کانال دیگری بروید. سئو و رتبه بندی درگوگل در
بازاریابی، کانالی است که جواب گرفتن در آن زمان میبرد و نیاز به صبر دارد.
به همین دلیل نباید به آن به عنوان ابزاری برای افزایش سریع تبدیل و فروش نگاه کرد.
در نهایت اگر به میزان کافی در سئو سرمایهگذاری کنید و زمان کافی برای جواب گرفتن از آن بگذارید،
میتوانید روی آن به عنوان یکی از کانالهای اصلی بازاریابی برای بازگشت سرمایه حساب کنید.
افزونه دکان و قابلیت ها و امکانات بیشمار افزونه dokan
نظرسنجی در وردپرس با افزونه TotalPoll
دیجیتال مارکتینگ دقیقا به چه معناست و چه دارایی هایی دارد؟
گراواتار چیست و چرا همین الان باید یک گراواتار برای خود بسازید؟
اهمیت کسب و کارهای اینترنتی در روزهایی کرونایی کشور
جذب فالوور اینستاگرام چه تاثیری در روند کسب وکار شما دارد؟
مشکل عدم نمایش سفارشات در وردپرس و راه حل اصلاح آن
برندسازی و راهکارهایی برای انتخاب نام مناسب برای برند و دامنه شما
ایمیل مارکتینگ چیست؟ چگونه میتوانیم از آن کسب درآمد کنیم؟
سوالات متداول سئو به همراه 30 پرسش و پاسخ کلیدی و مهم
سئو چیست ؟ مطالب مهمی که در مورد سئو حتما باید بدانید
اصول سئو وبسایت از مبتدی تا حرفه ای را کامل بیاموزید
با ستاره ، مجموعه ای بی نظیر از برترین لوازم آرایشی و بهداشتی جهان
خوشحال میشویم در زیر این پست نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید .
میخواهیم هر کس با هر شرایطی در هر جای ایران و دنیا، بتواند با استفاده از این فضای نامحدود و بی نظیر، اقتصاد شخصی خودش را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و بتواند ایده آل فکر کند.